...

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla zabudowy magazynowej

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla zabudowy magazynowej

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określa katalog przedsięwzięć mogących znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Jeśli dane przedsięwzięcie znajduje się w tym katalogu, przed przystąpieniem do jego realizacji konieczne jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zgodnie z §3 pkt. 54 wspomnianego rozporządzenia, do przedsięwzięć mogących potencjalne znacząco oddziaływać na środowisko należy zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
a) 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–5, 8
i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody,
o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1–3 tej ustawy,
b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a;
Biorąc pod uwagę powyższe, inwestycja związana z zabudową przemysłową lub magazynową będzie obligatoryjnie wymagała uzyskania w pierwszej kolejności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, jeśli jej powierzchnia zabudowy jest większa niż 0,5 ha i zlokalizowana jest na obszarze objętym formami ochrony przyrody, lub jeśli jest zlokalizowana poza tymi obszarami, a jej powierzchnia przekracza 1ha.

Co do zasady, w związku z zapisami Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019 poz. 1839) realizacja powyższej inwestycji wymaga konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach a procedura w fazie początkowej rozpatrywana jest na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia – jako że wywodzi się ona z katalogu przedsięwzięć zawartych w §3 cyt. rozporządzenia (przedsięwzięcia potencjalnie znacząco oddziałujące na środowisko).

Organ prowadzący procedurę na etapie weryfikacji złożonych materiałów oraz po zaopiniowaniu karty informacyjnej przedsięwzięcia przez organy opiniujące tj. Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Państwową Powiatową Inspekcje Sanitarną, ma prawo nałożyć na wnioskodawcę obowiązek przeprowadzenia procedury oceny oddziaływania na środowisko na podstawie przedłożonego raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – zazwyczaj ze względu na chęć weryfikacji braku przekraczania dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w atmosferze, braku przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu lub bardziej rozbudowanej analizy przyrodniczej terenu inwestycyjnego. Weryfikacja taka odbywa się za pomocą wykonanych obliczeń modelowania ww. zakresów za pomocą oprogramowania komputerowego (zakres ten jest obowiązkowy w przypadku raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko) a także inwentaryzacji specjalisty w terenie.

W związku z powyższym często sugerujemy naszym klientom wykonanie karty rozszerzonej o te wszystkie lub wybrane (zależnie od indywidualnych uwarunkować) elementy raportu. Taka strategia minimalizuje ryzyko nałożenia przez organ obowiązku raportowego. Oczywiście nie znaczy to, że nie zostanie on nałożony – tutaj zawsze decyduje urząd.

Dodatkowo art. 59 ust. 1 pkt. 2 Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stanowi, że przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymagają realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:
2) planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, został stwierdzony na podstawie art. 63 ust. 1 albo jeżeli o jej przeprowadzenie wystąpi podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia lokalizowanego na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Daje to możliwość rozpoczęcia procedury uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji w oparciu o raport, w przypadku ww. form ochrony przyrody od początku procedury bez konieczności wcześniejszego przedkładania karty informacyjnej przedsięwzięcia (o ile zawnioskuje o to inwestor).
W ramach naszej działalności pomagamy klientom w przejściu procedury uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji. Zachęcamy do kontaktu. W ramach współpracy jesteśmy w stanie podpowiedzieć w jaki sposób rozpocząć procedurę na danym terenie aby jak najbardziej skrócić czas oczekiwania na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zabudowy magazynowej.

Scroll to Top
Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.